Osoby szukające skutecznych sposobów na zdrowie mogą czuć się zdezorientowane. Co rusz naukowcy publikują wyniki badań podważających wcześniejsze ustalenia. Co wczoraj wydawało się być dobre dla naszego serca, mózgu i żołądka, dziś okazuje się być – jeśli nie złe – to zdrowotnie bardzo podejrzane. Takie zjawisko dotyczy np. popularnych diet, które w ciągu kilku dni lub tygodni mają pomóc nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Diety kapuściana, wysokobiałkowa, wysokotłuszczowa itp. (nie mówią już o tym, że skłaniają do ryzykownych zachowań dietetycznych), opierają się często na miej lub bardziej sprawdzonych badaniach, ignorując przy tym alarmujące doniesienia o ubocznych skutkach „kuracji”. Dlatego my proponujemy powrót do podstaw, czyli do sprawdzonej wiedzy o… witaminach! Na początek, krótki artykuł o fenomenalnych właściwościach witaminy D.

Witamina D ma przede wszystkim wyjątkowy wpływ na jakość naszego układu kostnego. Witamina reguluje naszą gospodarkę wapniowo-fosforanową i stwarza optymalne warunki dla odpowiedniej mineralizacji kości. Warunkuje także rozwój i dojrzewanie szkieletu od życia płodowego do czasu zakończenia wzrastania. Charakteryzuje się również działaniem przeciwzłamaniowym, szczególnie u osób starszych.

Po drugie, ważnym efektem działania witaminy D jest wygaszanie reakcji zapalnej, co chronić ma nas przed przewlekającymi się procesami zapalnymi oraz chorobami autoimmunologicznymi, takimi jak nieswoiste zapalenia jelit, reumatoidalne zapalenie stawów, fibromialgia, cukrzyca typu I.

Witamina D jest skuteczna w terapii łuszczycy oraz w chorobach obturacyjnych takich jak astma i POChP, gdzie przewlekłe postępujące zapalenie prowadzi do progresji choroby. Pamiętajmy również, że suplementacja witaminy D podczas zimy może być wykorzystana do redukcji zachorowań na nieżyty górnych dróg oddechowych. Suplementacja witaminy D zmniejsza także ryzyko sercowo-naczyniowe.

Dlaczego więc naukowcy biją na alarm, zwracając uwagę na to, że nasze organizmy cierpią z powodu deficytu witaminy D (taka sytuacja ma miejsce w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowej)? Dlaczego dopuściliśmy do sytuacji, że „niedobór witaminy D wśród społeczeństwa stanowi globalny problem zdrowotny”? (jak twierdzą autorzy artykułu „Wpływ witaminy D na zdrowie człowieka”). Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w artykule naukowym opublikowanym w Czytelni Medycznej. Tam także informacje o tym, w jakich więc proporcjach powinniśmy przyjmować witaminę D.

Fot.: Pixabay.com