Pomidory są smaczne. To fakt! Wszyscy wiedzą również, że są zdrowe. Gdyby kogokolwiek zapytać, dlaczego warto jeść pomidory, większość udzieliłaby tylko (skądinąd słusznej) odpowiedzi: bo pomidory zawierają potas. Na szczęście zdrowotne właściwości pomidorów związane są nie tylko z tym pierwiastkiem. Oprócz tego pomidory są źródłem m. in. likopenu, magnezu, sodu, wapnia, manganu, żelaza, kobaltu, miedzi, cynku, fosforu i fluoru.

Autorzy artykułu „Działanie lecznicze owoców pomidora zwyczajnego” twierdzą, że najistotniejszym związkiem zawartym w pomidorach i warunkującym ich terapeutyczne właściwości jest likopen – związek z grupy karotenoidów, który występuje w tym warzywie w największej ilości i biodostępności. Likopen ma olbrzymi potencjał antyoksydacyjny, a więc jest skutecznym przeciwutleniaczem (usuwa z organizmu nadmiar wolnych rodników i w ten sposób spowalnia procesy starzenia oraz zapobiega rozwojowi chorób cywilizacyjnych). Pomidor jest integralną częścią każdego zdrowego żywienia, stałym elementem menu wszelkich restauracji typu „fit”. Nadaje potrawom barwę, smak i wartość odżywczą. Jego spożycie, jak i wielu innych warzyw, stało się po prostu modne. Popyt na zdrowe produkty spożywcze przyczynił się do rozwoju produktów bogatych w likopen, jako rodzaju żywności funkcjonalnej, powszechnie zwanej „eko”.

Poza tym pomidor jest idealnym sprzymierzeńcem w walce z chorobami sercowo-naczyniowymi, a także obniża ryzyko rozwoju nowotworu prostaty. W jaki sposób korzystać ze zdrowotnych właściwości pomidora? O tym piszemy w bezpłatnym artykule opublikowanym w „Czytelni Medycznej”.

Fot.: Pixabay.com