Jabłka to najpopularniejsze owoce na naszych stołach. Lubimy jeść jabłka na surowo, pić z nich kompot i cydr oraz piec w piekarniku i podsmażać. Jabłka świetnie sprawdzają się jako nadzienie do kaczki i dodatek do surówki z marchwi i pora. Ale oprócz wyjątkowego smaku owoce te mają ciekawe właściwości zdrowotne: przede wszystkim przeciwnowotworowe!

Jedno z badań klinicznych, w których zaangażowano aż 592 pacjentów chorych na raka oraz 765 osób zdrowych, wykazało, że przy konsumpcji tylko 1 jabłka dziennie ryzyko rozwoju raka jelita grubego obniżyło się, a spożywanie więcej niż 1 jabłka zmniejszało to ryzyko o około 50%. Chorzy zjadali średnio 9,5 jabłka tygodniowo, zdrowi zaś 11 (spożywanie warzyw ani innych owoców nie wykazało korzystnego wpływu na ryzyko zachorowania na raka jelita grubego).

Dlaczego jabłko jest naszym sprzymierzeńcem w walce z nowotworami? Odpowiedź jest prosta: efekt przeciwnowotworowy wynika z bogatej zawartości flawonoidów, mających właściwości przeciwutleniające. Związki te występują głównie w skórce jabłek. Ale oprócz flawonoidów skórka zawiera triterpenoidy, czyli związki mające właściwości antyproliferacyjne (przeciwdziałające namnażaniu się komórek) wobec komórek nowotworowych wątroby, sutka i jelita grubego. Ekstrakt ze skórek zmniejszał wzrost i żywotność komórek raka prostaty i raka piersi, dlatego obierki z jabłek nie powinny być usuwane z diety.

Jabłka pomagają również osobom cierpiącym na cukrzycę typu 2. Naukowcy stwierdzili między innymi, że zjedzenie 2-6 jabłek w tygodniu zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy o 27%, a przy konsumpcji 1 lub więcej jabłka na dzień o 28% w stosunku do osób niespożywających tych owoców.

A oprócz tego jabłka wpływają na to, ile ważymy. W Brazylii przeprowadzono doświadczenie, w którym 411 otyłych kobiet poddano 12-tygodniowej diecie. Kobiety podzielono na 3 grupy, w których dieta oparta była odpowiednio na jabłkach, gruszkach oraz ciastkach owsianych. Każda z grup spożywała 6 posiłków dziennie, w tym 3 składające się wyłącznie z określonej diety. Po 12 tygodniach zaobserwowano satysfakcjonującą utratę wagi na poziomie 1,22 kg u kobiet spożywających owoce, natomiast utrata wagi przez kobiety spożywające ciastka była minimalna. Dodatkowo kobiety z dietą owocową miały niższy poziom glukozy w stosunku do tych bez diety.

Jedzmy więc jabłka – najlepiej surowe, nieprzetworzone. I miejmy pewność, że nasze zdrowie jest w dobrych rękach.

O innych chorobach, z którymi jabłka świetnie sobie radzą, piszemy w artykule naukowym Zygmunta Zdrojewicza, Krzysztofa Cabały, Damiana Pypny i Bartosza Bugaja (opublikowanym w  Czytelni Medycznej).

Fot.: Pixabay.com